De Bellenblazer is van iedereen

27 november 2014  -  Creative Technology

De Bellenblazer is van iedereen

De Bellenblazer is ontworpen door de Enschedese kunstenaars Dorien Boekhout en Paul Klotz in samenwerking met KITT Engineering.

Uitgangspunt Een belangrijk aspect van het kunstwerk is de ‘ontmoeting’ en wisselwerking met de omgeving en haar gebruikers: de Bellenblazer vertegenwoordigt Prismare in Roombeek en leidt mensen in hun wandelgang naar haar ingang. Omgekeerd heeft ook diezelfde omgeving invloed op het kunstwerk.

Temperatuur In de situatie dat niemand onderaan het beeld loopt, zal de kleur van de LED verlichting in de transparante bollen gekoppeld zijn aan de temperatuur. Naarmate het warmer is zal de ‘kleurtemperatuur’ meestijgen. Dit houdt in dat de kleurstelling van de bollen donkerblauw is als het vriest en vandaar oploopt tot rood bij zomers temperaturen. Zo valt, als het ware, de buitentemperatuur gevoelsmatig af te lezen aan de bellen van de Bellenblazer.

Windkracht Verder voorziet de windkracht het kunstwerk van een speelse dynamiek: als het windstil is en niemand beweegt onder het beeld, veranderen de kleuren van de bollen niet. Naarmate het harder waait, zullen er dynamische ‘kleurrimpelingen’ als vlagen over de bollen verschijnen. Dit houdt in dat gedurende een korte tijd de huidige kleur van de bollen even is veranderd en vervolgens weer teruggaat naar de oorspronkelijke kleur.

Techniek en materiaal Tegen de hoogste paal leunen twee figuren, een rood figuur van 6 meter hoog met een kleiner oranje figuur van 3,2 meter ‘op schoot’. Tegen de andere paal leunt een paarse kat van ruim een meter hoog. De beide figuren blazen zeven ‘zeepbellen’ de lucht in met een diameter variërend van ruim een meter tot bij 2,5 meter.

Licht en geluid Onopvallende luidsprekers, onder de punt van Prismare en op oorhoogte in de palen van het kunstwerk en infraroodcamera’s, zorgen voor licht- en geluidseffecten. Zodra iemand voorbij loopt, is een ‘ploppend’ geluid te horen. Onder het kunstwerk op de stoep komen vijftien halve betonbollen te liggen die ‘hotspots‘ zijn voor de camera.

IT’S ALL
ABOUT THE
QUESTION