Startsein Schiphol voor de Intelligent Platform Bar (electrical design by KITT Engineering)

LED Technology

BEKIJK ALLE SDG'S

Opdrachtgever

NS

Omvang

1

Plaats

Schiphol

Jaar van oplevering

2016

ProRail neemt de Intelligent Platform Bar (IPB) boven het perron van Schiphol Airport in gebruik dat reizigers moet wijzen op de deurposities van de treinen en de plaatsen waar de toegang tot de 1e en 2e klasse zich bevinden, voordat de trein arriveert.

Volgens de spoorbeheerder leidt dit systeem ertoe dat passagiers met bagage sneller instappen, deze passagiers meer kans hebben op een zitplaats en dat de trein op tijd kan vertrekken. De Intelligent Platform Bar is een van de maatregelen om de capaciteit op de perrons te vergroten. Er wordt meer ruimte geschapen en er worden meer verwijsborden geplaatst. Daarnaast moet de inzet van meer NS-medewerkers ertoe leiden dat reizigers zich beter verspreiden over het perron.

De IPB is een, voor deze specifieke toepassing, op maat ontworpen product. Een consortium, bestaande uit Conclusion, ForeyeT, KITT Engineering en Ngage Media, heeft in opdracht van ProRail en NS, de IPB ontwikkeld en het is door K_Dekker bouw & infra in september 2016 met succes geïnstalleerd. Er is in een eerdere fase al eens een uitgebreide IPB pilot uitgevoerd op Station Den Bosch door KITT Engineering en Ngage Media, in opdracht van ProRail/NS. De IPB op Schiphol Airport is de eerste die ook daadwerkelijk voor een langere tijd in gebruik wordt genomen. ProRail en NS nemen zes weken de tijd om de IPB goed in te regelen. De eerste zes weken is daarom een zogenoemd rustplaatje zichtbaar op de schermen. Medio november 2013 is de IPB officieel in gebruik genomen. De IPB Pilot op Station Den Bosch (deze Interactieve LED banner won tevens de Rotterdam Design Publieksprijs!).

Op perron 1a van station ‘s-Hertogenbosch werd destijds de eerste proef gedaan met actuele instapinformatie. Treinreizigers konden op een LED strook op het perron zien, hoe druk het was in de trein die binnenkwam. De LED banner op station Den Bosch werd gevoed met informatie afkomstig uit elf intercity’s die door NS-dochter NedTrain waren uitgerust met infraroodsensoren in de buiten- en binnendeuren. Het systeem telde het aantal in- en uitstappende reizigers op de balkons en in de coupés. Deze informatie voedde de LED banner op het perron.

IT’S ALL
ABOUT THE
QUESTION