Interactieve LED banner wint Rotterdam Design Publieksprijs!

LED Technology

Opdrachtgever

ProRail

Omvang

n.v.t.

Plaats

Den Bosch

Jaar van oplevering

2016

KITT heeft in opdracht van Ngage Media Consultancy een nieuw LED interactief platform mede-ontwikkeld. De elektronische LED banner is een gezamenlijk initiatief van ProRail en NS.

De schoonheid en kracht van Dynamische instapinformatie op het perron is de vanzelfsprekendheid. De oplossing is zo simpel en voor de hand liggend, dat je je afvraagt waarom het er nog niet was. Door het gebruik van nieuwe technologie wordt de beleving, efficiëntie en veiligheid van het Nederlandse trein- en reizigersverkeer aanzienlijk verbeterd. Het ontwerp is het resultaat van een intensief co-creatieproces, waarbij alle betrokkenen, inclusief reizigers, nauw hebben samengewerkt en elkaar hebben aangevuld vanuit hun eigen expertise en rol in het proces.

Ruim 16.000 mensen hebben gestemd op hun favoriete ontwerp, zowel in de expositie als online. Hieronder een overzicht van de projecten die op plek 1 tot en met 5 geëindigd zijn.

  1. Edenspiekermann, ProRail, STBY en NS Reizigers met Dynamische instapinformatie op het perron 3.662 stemmen  (3.317 stemmen online & 367 stemmen op zaal)
  2. Reframing Studio en Parnassia Groep met temstem 3.524 stemmen (3.275 stemmen online & 249 stemmen op zaal)
  3. Bas van Abel met Fairphone 1.614 stemmen (1.398 stemmen online & 216 stemmen op zaal)
  4. PAL-V Europe NV en Spark design & innovation  met PAL-V 1.375 stemmen (1.078 stemmen online & 297 stemmen op zaal)
  5. Massoud Hassani met Mine Kafon 1.266 stemmen (617 stemmen online & 649 stemmen op zaal)

http://designprijs.nl/nl/rd-publieksprijs

Voor de hardware is er een R&D samenwerking met KITT Engineering opgestart. Gezamenlijk hebben we een nieuw 6mm outdoor module ontwikkeld speciaal geschikt voor de NS omgeving.Voor de software heeft KITT Engineering in nauwe samenwerking met CGI het afspeelplatform mede-ontwikkeld. Deze sluit aan op de de reisplanner-applicatie van NS en de LED banner. De LED banners zijn in de nachtelijke uren volgens strikte veiligheidsnormen geïnstalleerd.

Hoe werkt het: de LED banner op station Den Bosch wordt gevoed met informatie afkomstig uit elf intercity’s die door NS-dochter NedTrain zijn uitgerust met infraroodsensoren in de buitendeuren en binnendeuren. Het systeem telt het aantal in- en uitstappende reizigers op de balkons en in de coupés. Deze informatie voedt de LED banner op het perron.

NS en CGI ontwikkelden ook de virtuele trein backoffice, die draait in de cloud. Hierbij wordt, met behulp van de ‘complex event processing’ technologie in real-time, alle binnenkomende signalen vertaald in de actuele status van de treinen. De virtuele trein voorziet het bord van de benodigde informatie en toont de machinist waar op het perron hij precies moet stoppen. Ook real time informatie over de bezetting in de trein is zichtbaar in de testversie van de reisplanner, de zogeheten iNStApp en dus op de LED banner.

IT’S ALL
ABOUT THE
QUESTION