Robotbeeld Metropolis in Enschede krijgt vast plek op Stationsplein

LED Technology

Opdrachtgever

Gogbot

Omvang

n.v.t.

Plaats

Enschede

Jaar van oplevering

2019

Bij de opening van Gogbot wordt opnieuw een imposant element toegevoegd aan het Stationsplein in Enschede. Metropolis, het 5,5 meter hoge beeld van de Enschedese kunstenaar Jelle de Graaf wordt op een enorme sokkel van led gehesen. De installatie blijft minimaal drie jaar staan.

Vorig jaar was de start van het festival voor creatieve technologie tegelijk het begin van de transformatie van het Stationsplein. Cirkels en strepen in felle kleuren op het plein, twee interactieve schommels die muziek maken als ze gebruikt worden en een dj-tafel waar je met een smartphone muziek kunt mixen. Daar komt nu de ruim 8 meter hoge installatie met het robotbeeld bij.

Sokkel
Metropolis wordt op een sokkel van 3 meter breed en hoog gehesen. De sokkel is bekleed met ledschermen, waarvoor kunstenaars worden uitgenodigd bewegend beeld te ontwerpen. In eerste instantie is daarop werk te zien van multimediakunstenaar Roos Groothuizen, vj Julian van Aalderen uit Enschede en Arno Coenen.

Coenen, bij het grote publiek bekend van zijn kleurrijke werk op de binnen gevel van de Markthal in Rotterdam, is de eerste die op de sokkel te zien is. Het initiatief voor de installatie komt van Planetart, dat ook tekent voor de organisatie van Gogbot. Het Enschedese bedrijf KITT Engineering (Kreatieve IT Toepassingen) schenkt de led bekleding. Met dit permanente kunstwerk op het Stationsplein wil creatief directeur Kees de Groot bij de

Creatieve technologie
Bij de entree van het centrum laten zien dat Enschede een stad is van creatieve technologie, kunst, kennis, innovatie en muziek. „Het beeld van Jelle de Graaf staat symbool voor Enschede. Jelle gaat momenteel keihard als kunstenaar. Hij is een van degenen die we voor deze stad moeten behouden. En als je het hebt over duurzaamheid: Jelle maakt zijn werk door industrieel materiaal te hergebruiken.

Het beeld heeft de titel Metropolis. Dat verwijst naar de eerste en beroemdste sciencefictionfilm uit de geschiedenis, uit 1927. De film vertelt het verhaal van een toekomstige wereld waarin mensen worden uitgebuit en onderdrukt. „Dat trekt een parallel naar de textielgeschiedenis van Enschede, waar de arbeiders ooit in opstand kwamen tegen de textielbaronnen”, zegt Kees de Groot. „Bovendien is Metropolis een vrouw. Daarmee willen we, juist hier in Enschede, de kracht van de vrouwen een plek geven. Het wordt tijd dat vrouwen aan de knoppen gaan draaien.

IT’S ALL
ABOUT THE
QUESTION